'Next level' ondernemen door sales & marketing
Klantinzichten, toegevoegde waarde, research

Simon Sinek, schrijver van “Start With Why” 2009“Weten wat je wilt bereiken, waarom je dat wilt en hoe je dat wilt doen".

Simon Sinek, schrijver van “Start With Why” 2009

Simon Sinek, een inspirerende spreker, schrijver en ondernemer, stelt dat je altijd moet blijven nadenken over waarom je doet wat je doet als ondernemer.

De 'Waarom' vraag uit het model van Simon Sinek “De gouden cirkel” is niet altijd makkelijk te beantwoorden. Veel klanten worstelen ermee of slaan deze vraag gewoon over. Echter wanneer je helder hebt waarom je doet wat je doet als ondernemer, dan heb je de missie van jouw bedrijf. Dan is het maken van essentiële keuzes en het definiëren en bereiken van bedrijfsdoelstellingen minder ingewikkeld. 

Missie, visie en strategie

Jouw missie geeft richting aan de visie, de strategie en de jaarplannen van jouw bedrijf. Zo zou het moeten zijn. Er zijn veel ondernemingen die te weinig tijd besteden aan deze essentiële stappen. Dat begrijpen wij. Want je gaat er niet meer omzet mee maken, tenminste niet op korte termijn.

Wanneer je wel weet waar je onderneming voor staat, kan je dat delen met jouw medewerkers, de potentiële en bestaande klanten. Ze weten beter wat ze van je kunnen verwachten en jij van hen. Bovendien kan je meer meer focus aanbrengen en is het bedenken van de in- en externe communicatie en online campagnes minder ingewikkeld, want de richting is al bepaald.

Fox Senior Sales & Marketing werkt vanuit de “Waarom” vraag graag samen met jou en jouw team in een aantal strategische sessies aan jouw missie, visie, strategie en communicatie. Een belangrijke stap in 'Next level' ondernemen.

 

“Altijd met de klantbehoefte van jouw klanten in beeld”.


 Johan Cruijff debuteert in het Nederlands elftal op 7 september 1966. Ik ben dan 1 dag oud.“Je moet schieten om te scoren”.
Johan Cruijff - beste voetballer ooit

Foto: Johan Cruijff debuteert in het Nederlands elftal op 7 september 1966. Ik, Peter, ben dan 1 dag oud.

"Om meer omzet te generen moet je meer verkopen". Het had zomaar een uitspraak van Johan Cruijff kunnen zijn als sales consultant bij Fox Senior Sales & Marketing. Echter er gaat heel wat aan vooraf om meer te kunnen verkopen. 

New Business

Geen bedrijf kan zonder sales, zonder een goed verkoopapparaat, enthousiaste verkopers, slimme acties, ook al hebben ze de beste producten in hun branche. Hoe organiseer je de verkoop in een organisatie zo dat jouw product of dienst op waarde wordt geschat en op een efficiënte wijze bij klanten komt die ook nog tevreden zijn ook.

Wij focussen ons op B2B en stellen dat een goede sales organisatie meer aandacht nodig heeft dan de meeste bedrijven denken. Verkopen is geen kunstje, maar je kunt het wel leren.

Het gaat in eerste instantie om authenticiteit, inlevingsvermogen, luisteren, goede vragen stellen en samenvatten om de behoefte van de klant onder woorden te brengen en steeds beter te leren kennen. En te weten in welke fase van het verkooptraject een potentiële klant open staat voor jouw product of dienst. Verkopen gaat over mensen en hoe je met mensen omgaat.

Daarom gaat de eerste fase over de relatie, de fase waarin het vertrouwen kan groeien als er een soort klik is. De bekende gunfactor & connection quotient. Als die er nog niet is en je begint ‘out of the blue’ over de inhoud te praten, dan haakt zomaar 80% van de mensen af, jouw potentiële klanten.

Het moet iemand ook passen qua tijd of dat iemand openstaat om naar jou te luisteren. Dat lukt niet als jij, na bijvoorbeeld twee weken, weer& belt en iemand is bezig met een groot project, ondanks de goede relatie, liggen de prioriteiten op dat moment ergens anders. Wat essentieel is voor de 'kunst' van verkopen is steeds rekening te houden met de drie onderstaande stappen.

Relatie - Proces - Inhoud

 

 

Salesmethoden

Er zijn verschillende methoden die het salesproces structureren, waarbij leads worden gekwalificeerd en bij elke kwalificatie horen acties. Een aantal van deze methoden trainen wij bij onze klanten, zoals SPIN, Sandler of Solution Selling. Dit hangt af van de wensen en de aard van de klant, de branche en van jouw verkoopteam. Hieronder een lean en mean versie van SPIN selling. Graag help ik jou om de juiste salesmethode voor jouw bedrijf te vinden en te implementeren.

Methoden die het salesproces ondersteunen

Situatie  

Onderzoeken situatie van gekwalificeerde leads. Bijvoorbeeld klantbehoefte, hoe & wanneer, budget, beslissingsbevoegdheid.

 
Probleem  

Op basis van de situatie van de lead zijn uitdagingen schetsen. Bijvoorbeeld levertijden, hoeveelheden, de kosten, eenmalig voordeel, tijd.

 
Impact  

Inzoomen op het probleem en gevaren bespreken. Bijvoorbeeld dat door niet tijdig handelen een concurrentievoordeel verdwijnt. Nog geen oplossing geven, maar het probleem benadrukken.

 
Need-Payoff  

Dan komt het moment om jouw oplossing te presenteren. Bijvoorbeeld door de waarde van de oplossing voor de lead te beschrijven. De lead pakt zelf jouw oplossing op, niet pushen.

 

Verkoopbaarheid

Wij verhogen de verkoopbaarheid van de producten of diensten onder andere door research te doen, markt- en concurrentieanalyses en onafhankelijke klantinterviews. Echter de verkoopbaarheid van jullie producten of diensten hangt ook af van jullie salesproces, de communicatie omtrent jullie producten, services en garanties.

Verder actualiseren of bouwen we jullie:

  • Customer journey
  • Klantservicemodel
  • Klantennetwerk & doelgroepen

We verhogen de verkoopbaarheid ook door na te gaan welke branche jullie het meest succesvol kunnen zijn. Een niche, waarvan je weten hoe de klant naar jou als bedrijf kijkt. Fox Senior Sales & Marketing is gespecialiseerd in B2B sales & marketing, daar ligt onze kennis en ervaring. Waarbij we kijken naar doelgroepen die bij jouw propositie en USP’s passen en hoe we die doelgroep het beste kunnen bereiken.

Online marketing & campagnes
(Branding, push & pull)

‘Meer succes met online marketing?’ We helpen je graag! Er zijn bedrijven die een website hebben om te laten wie ze zijn en wat ze doen. Een soort visitekaartje. Daar is niets mis mee. Maar je kan je website ook inzetten als een van je verkoopkanalen.

Adviesbureau Fox Senior Sales & Marketing zorgt dat jouw website een verkooptool wordt, een conversie gerichte website, een onderdeel van je salesstrategie. Afhankelijk van jouw propositie en positie gaan we na welke social media kanalen het meest effectief ingezet kunnen worden om “gevonden te worden” op het internet.

Waarbij we afhankelijk van de doelstellingen een keuze maken om te werken aan de branding van jullie bedrijf, de conversie of een mix van beide. Als het conversie betreft maken we gebruik van remarketing met behulp van ‘marketing automation’. Meten is weten. We maken gebruik van verschillende analyse tools om te zien hoe een campagne zijn doel treft of dat we de campagne iets moeten bijstellen om de optimale online verkoop te realiseren.

  • Adverteren op Social media; Google, Instagram, LinkedIn, Facebook etc.
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Relevante kennis delen via een blog of nieuwsbrief

Direct contact